صفورا ناوری فارمد؛ رضا پیش قدم؛ آذر حسینی فاطمی؛ محمدرضا هاشمی
چکیده
با توجه به اصول زیربنایی و ملاحظات نظریۀ آموزش زبان انگلیسی کاربردمحور که به آموزش مهارتهای زندگی در کنار آموزش تخصصی زبان تأکید دارد و همچنین لزوم بررسی نکات ارائهشده در این نظریة نوپا، ساخت و استفاده عملی از پرسشنامههایی که به یافتن دادههایی در راستای اهداف این نظریه میپردازند ضروری به نظر میرسد. در راستای اصول نظریۀ ...
بیشتر
با توجه به اصول زیربنایی و ملاحظات نظریۀ آموزش زبان انگلیسی کاربردمحور که به آموزش مهارتهای زندگی در کنار آموزش تخصصی زبان تأکید دارد و همچنین لزوم بررسی نکات ارائهشده در این نظریة نوپا، ساخت و استفاده عملی از پرسشنامههایی که به یافتن دادههایی در راستای اهداف این نظریه میپردازند ضروری به نظر میرسد. در راستای اصول نظریۀ آموزش زبان کاربردمحور، بررسی روشهای افزایش مهارتهای زندگی مانند خلاقیت، نکتۀ اصلی پرسشنامة پیشِ روست. این پژوهش به ساخت و هنجاریابی پرسشنامة خلاقیت پرداخته است که میزان تأثیرگذاری کتابهای آموزش زبان در افزایش این مؤلفه را بررسی میکند. پرسشنامۀ خلاقیت با 45 سؤال بعد از بررسی و مطالعۀ اصول دیگر مدلهای مربوط در روانشناسی طراحی و بر روی 164 معلم زبان مؤسسات آموزشی آزمایش شد. بررسی نتایج بهدستآمده توسط مدلسازی رش، سؤالاتی را که دارای MNSQ بالاتر از ۴۰/۱ بودند را فاقد خصوصیت یکبعدی تشخیص داده که لازم است حذف شده یا تغییر یابند. در نتیجه مشخص شد که این پرسشنامه پس از تغییر چند سؤال، بهعنوان مدلی تکوجهی هم میزان روایی بالایی داشته و هم دارای طیف لیکرت ششگزینهای صحیح است. در پایان به کاربرد این پرسشنامه و نتایج حاصل از این پژوهش در دیگر زمینههای آموزش زبان اشاره شده است.